Organisatieopstellingen zijn een krachtige methode om verborgen dynamieken en patronen binnen uw organisatie zichtbaar te maken. Waar traditionele trajecten vaak gericht zijn op oppervlakkige problemen, gaan organisatieopstellingen dieper. Ze onthullen de onderliggende oorzaken van uitdagingen binnen uw team of organisatie en bieden concrete handvatten om deze aan te pakken.
Waarom kiezen wij bij MIRA Centra voor een systemisch traject in plaats van een regulier traject binnen uw organisatie?
Bij MIRA Centra geloven we in de kracht van een systemisch traject om uw organisatie diepgaand inzicht te geven in de onderliggende patronen en dynamieken die vaak de oorzaak zijn van complexe problemen. Door te kijken naar het geheel van de organisatie en de samenhang tussen afdelingen, teams en leiderschap, helpen we u snel de kern van vraagstukken te identificeren en aan te pakken. Dit leidt tot duurzame en diepgaande veranderingen, verbeterde samenwerking en communicatie, en oplossingen die specifiek zijn afgestemd op de unieke behoeften van uw organisatie.
Organisatieopstellingen voor betere beslissingen
Een krachtig onderdeel van ons systemisch traject is het gebruik van organisatieopstellingen. Hiermee krijgt u helder inzicht in de werkelijke dynamieken binnen uw organisatie. Organisatieopstellingen maken het mogelijk om snel en effectief te zien welke samenwerkingen binnen uw organisatie wel of niet zullen werken en of een product of project kans van slagen heeft. Dit maakt het eenvoudiger om weloverwogen beslissingen te nemen, risico’s te verminderen en succesvolle strategieën te ontwikkelen.
Maatwerk en preventie
Bij MIRA Centra werken we op maat en ontwikkelen we een plan dat precies aansluit bij wat uw organisatie nodig heeft. Of het nu gaat om het aanpakken van ziekteverzuim of het ondersteunen van medewerkers met een burn-out, wij bieden gerichte en persoonlijke trajecten die effectief inspelen op de specifieke uitdagingen binnen uw bedrijf. Daarnaast bieden we preventiepakketten voor uw werknemers, gericht op het verminderen van verzuim en het bevorderen van welzijn op de werkvloer
Conclusie
Een systemisch traject is een krachtige aanpak die verder gaat dan het behandelen van symptomen; het richt zich op de onderliggende oorzaken van organisatievraagstukken. Bij MIRA Centra zorgen we voor snellere en effectievere oplossingen, met blijvende positieve impact op de samenwerking en het succes van uw organisatie. Dankzij ons maatwerk, preventieve aanpak en het gebruik van organisatieopstellingen, biedt een systemisch traject precies wat uw organisatie nodig heeft om te groeien en te bloeien. Het helpt u niet alleen bij het verminderen van ziekteverzuim en het ondersteunen van uw medewerkers, maar geeft ook waardevolle inzichten voor het maken van succesvolle strategische keuzes.
Neem gerust vrijblijvend contact met ons op info@miracentra.nl
Een onderzoeksmethode...
Die gebaseerd op systemische principes en inzichten, wordt deze methode vaak gebruikt om verborgen dynamieken binnen organisaties te onthullen. Tijdens een opstelling worden representanten geselecteerd om diverse elementen van de organisatie te belichamen, zoals afdelingen, medewerkers, of zelfs abstracte concepten als doelen en waarden. Door deze representanten te positioneren en te verplaatsen, kunnen patronen en verhoudingen zichtbaar worden die anders lastig te identificeren zijn.
Deze aanpak kan helpen bij het oplossen van conflicten, het verbeteren van communicatie en het bevorderen van effectievere samenwerking. Het biedt een unieke manier om naar een organisatie te kijken, waarbij zowel de rationele als emotionele en relationele aspecten worden meegenomen. Hierdoor ontstaat een holistisch beeld dat leidt tot diepere inzichten en blijvende veranderingen.
Je brengt als het ware de verhoudingen binnen een organisatie in beeld door levend schilderij te maken.
Herken je...
Dat er binnen je bedrijf bepaalde onderdelen of teams niet lekker functioneren, maar je er niet je vinger op kan leggen waarom niet? Dat binnen een team de teamprestatie achterblijft, terwijl elk teamlid hun stinkende best doet? Dat een nieuwe manager maar geen voet aan de grond krijgt? Dat er vanuit het personeel veel weerstand tegen verandering is? Of dat er een hoog ziekteverzuim is, terwijl jij toch echt denkt de meest fantastische organisatie te hebben?
Voor dit soort en veel andere vragen werkt een organisatieopstelling.
1. Het formuleren van de kernvraag.
2. Het opstellen zelf.
3. Het onderzoek door de begeleiders.
4. De herordening.
5. De toe te voegen delen.
6.Conclusie.
Deze methode onthult verborgen verbanden en structuren die het functioneren van je organisatie kunnen verstoren.
Centra voor Persoonlijke Systemische Ontwikkeling